fredag 15 juni 2012

Köksträdgården

För första gången har jag anlagt en köksträdgård. Eller VI kanske jag ska säga, min man och jag. Utan honom hade det aldrig gått. Det hade heller aldrig gått utan Madame C med bloggen Cesar Trädgård, stort tack för ditt recept. Nu hoppas vi på stor framgång. Så här gjorde vi:

Bredvid växthuset var en bra plats. En presenning veks ut och pallkragar placerades ut - vi brydde oss faktiskt inte att loda in dem. Tyckte att de fick följa landskapet. Därefter åkte vi till grusgården och köpte grus som lades ut på presenningen.

Här blir bra!

Presenningen skärs upp inuti pallkragarna, lämna ca 10 cm i kanten.
Därefter i med tidningspapper. Ogräset undertill kvävs och är long gone när tidningen förmultnat. Fiffigt.

Nu till själva pallkragarna: Ett lager häskskit hämtades hos snälla vänner. I varje pallkrage skar vi upp presenningen, lade några lager tidningspapper i botten, därefter brunnen hästgödsel och sltligen jord.

Ren och skär hästskit. Bra att ha.

Och nu börjar det roligaste - odlingen. I våra lådor har vi rödbetor, rättika, palsternacka, morot, sockerärtor, haricot verts, gul lök, röd lök, salladslök, gräslök, persilja, dill, plocksallat, ruccola och spenat. Mums!

Det växer så det knakar... Närmast syns ruccolan och plocksallat.

Det ser ut att växa bra, det enda frågetecknet är morötterna... till barnens stora sorg. Egentligen den enda gröda de är intresserade av. Vi får se hur de artar sig.

I växthuset frodas tomater, gurka, melon och paprika. Och i en del av trädgården odlar jag jordärtssockor. I en annan del blir det potatis, två sorter. En vanlig och en fransk delikatess kallad Amadine.

Potäter, potäter, potäter.
Fast vi får nog köpa vår midsommarpotatis...

Så, det mesta av vår gröna konsumtion tänkte jag att vi skulle odla fram själva.


Vår lilla köksträdgård. En oas.

Grönt är skönt. Ha en härlig helg, so long mates!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar