söndag 16 december 2012

Julmarknad, Eriksberg Blekinge

Alltså. Det här med hantverk. När kan man säga att något är handgjort? På bordet bredvid mitt ligger silverpläterade (om ens det??) maskinellt tillverkade öglekedjor, trädda pärlhalsband. Priserna är från 15 kr och uppåt. Men jag tror inget på det bordet överstiger 199 kr. Eller jag tror inte det, jag har inte ens velat studera det närmare.

Mina armband, som kanske vid en första anblick liknar grannens, består av handtillverkade öglor, en och en, därefter ihoplödade och hamrade till önskad ytfinish. Avslutningsvis slipade och polerade, en och en. Ett handgjort togglelås har tillverkats och lötts på. Mina armband av den modellen kostar en 600-700. Jag tippar att grannens pris är 99 pix. Max. Då har hon beställt färdiga kedjor från Kina, klippt av i önskad längd, och monterat på lås och på sin höjd en billig sötvattenpärla. Själv kommunicerar hon "handgjorda smycken". Är det handgjort? Bör vi stå i samma rum? Hör vi ens hemma på samma marknad?

Jag menar inte att hon inte är existensberättigad med sina smycken. Och jag vet att för många människor spelar detta ingen som helst roll. Men man kan väl ändå inte kalla det hantverk?

För övrigt håller min andra granne med handgjorda tomtar med mig. För mitt emot står en knalletyp med importerade fabrikstillverkade tomtar som säljs för 10 kr styck. Hantverk? Nej.

Skäms Eriksberg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar