fredag 27 januari 2012

Styckarlärling

Bor man på landet och föder upp djur vill jag kunna ta hand om slutprodukten också. Själva slakten överlämnar jag mer än gärna åt någon annan men när det kommer till styckning vill jag vara med. Stadsbo som jag är i botten har jag aldrig hållit en styckningskniv i min hand tidigare. Det var dags... Sagt o gjort.

I går var jag och maken på styckningskurs på Ryssbygymnasiet. Vi styckade lamm. Men har man lärt sig att stycka ett sorts djur så är det inte så stor skillnad. Mest storleken.

Lite skeptisk var jag allt, det måste jag erkänna. Men det visade sig vara oerhört lärorikt och intressant. Kunnig lärare, Matts Andersson, som även är kock, och ett gäng trevliga adepter. Kvällen avslutades med en gemensam måltid, lammgryta vad annars?

Lite annorlunda bilder än vad jag brukar ha här i bloggen.... :)



Önskar er en skön fredag med mycket mys! 
Kram  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar